9. juni 2012

Junihagen

Juni er kanskje den fineste måneden i hagen, med den fineste blomstringen.  Innimellom planting, luking og vanning denne helgen har jeg også tatt en liten runde med fotoapparatet i hagen.  Bortsett fra Bjørneroten og alliumen (prydløken), har jeg sådd alle disse plantene selv.



Irisen som jeg plantet ut i bedet i fjor, er nå blitt stor og fyldig, og blomstrer fint.






Denne hvite orientvalmuen heter "Checkers".  Det er nok fordi den har fire store svarte felt inni blomsten.



Det er ikke bare blomstene på orientvalmuene som er vakre. Jeg synes også knoppene er skikkelig flotte.






Denne lakserosa orientvalmuen heter "Coral Reef". 



Bjørneroten står i full blomst nå.






Akeleier kommer i mange former og farger. Jeg tror denne heter Miss M.I. Huish.




Denne alliumen husker jeg ikke navnte på.  Blomsten blir som en stor rund ball når den er fullt utsprunget.




Dette er blomstene på Primula kisoana, - en flott primula som blomstrer nå.



Juni er så absolutt Meconopsis-tid.  Noen er helt i starten nå ...



.. andre er midt i blomstringen ....



.. og de som startet først er i ferd med å miste hele stasen  ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar